Dayton/Bratislava
23. marca (TASR) – V ich patentovej dokumentácii z 23. marca 1903 sa
okrem schémy vynálezu, žiadosti o schválenie, formuláru registra a
prihlášky uvádzalo - ´Otec priniesol domov hračku ovládanú gumenou
pružinou, ktorá sa sama zdvihla do vzduchu.´ O tri roky a dva mesiace
neskôr, 22. mája 1906, USA oficiálne zaregistrovali patent pod číslom
821 393. V dejinách letectva išlo o prevratný čin.
Vo štvrtok 23. marca uplynie 120 rokov, odkedy bratia Wilber a Orville
Wrightovci podali oficiálnu žiadosť o patent na svoj ´lietajúci stroj´ a
stali sa tak priekopníkmi v konštrukcii lietadiel.
Bratia Wrightovci však nečakali na udelenie patentu a oficiálne prvý raz
vzlietli už 17. decembra 1903. Vtedy zdvihli svoje lietadlo do vzduchu
na 12 sekúnd a leteli s ním 120 stôp (36 metrov) v lokalite obklopenej
piesočnými dunami Kitty Hawk v Severnej Karolíne.
"Návrh prevratného patentu spočíval v manuálnom skrútení krídla,
ktoré takto zabezpečilo jeho klopenie doprava alebo doľava. Manuálnym
ovládaním predného výškového kormidla bol pilotom usmerňovaný let smerom
nadol alebo nahor a zadná smerovka slúžila na zatáčanie okolo zvislej
osi. Patent nevznikol náhodou, ale bol výsledkom ich dlhoročného úsilia o
´dobytie´ oblohy človekom prostredníctvom ovládania technického
prostriedku ťažšieho ako vzduch," vysvetlil pre TASR historik Peter
Šumichrast, ktorý je autorom a spoluautorom desiatok vedeckých a
vedecko-populárnych prác, v ktorých sa venuje problematike letectva.
Príbeh patentu sa ale začal oveľa skôr. Bratia Wrightovci sa narodili v
americkom Daytone v štáte Ohio v rodine biskupa Miltona Wrighta, ktorý
mal sedem detí. Orville (narodený 19. augusta 1871) so starším bratom
Wilburom (narodený 16. apríla 1867) si boli veľmi blízki. Svedčí o tom
aj ich neskoršia spolupráca v oblasti vynálezov. Rodičia vychovávali
deti k tomu, aby rozvíjali to, čo vzbudí ich zvedavosť.
Podnetom na to, aby sa Orville začal zaujímať o letectvo sa podľa neho
stala drevená hračka, ktorú im priniesol otec. Bola to hračkárska vrtuľa
poháňaná gumičkou z korku, bambusu a tenkého papiera. Model
´helikoptéry´ nespadol hneď na zem, ale preletel miestnosťou, až narazil
do stropu, kde chvíľu kmital a nakoniec klesol na podlahu a rozbil sa.
Bratov to zaujalo natoľko, že sa pokúsili replikovať hračku sami.
Ich nadšenie pre lietanie umocnilo čítanie o nemeckom priekopníkovi
letectva Ottovi Lilienthalovi. Obaja bratia vynikali v matematike a v
prírodných vedách. Ešte počas štúdií si mladší z nich založil vlastnú
tlačiarenskú firmu. V roku 1892 už spolu s Wilburom vlastnili spoločnosť
Wright Cycle Company, ktorá sa zaoberala predajom, opravou a výrobou
bicyklov. Aj keď v obchodovaní s bicyklami boli úspešní, naďalej sa ako
samoukovia zdokonaľovali v oblasti letectva.
Najskôr sa zaoberali výrobou klzákov, na ktorých uplatňovali zložitý
systém nazývaný wing wraping (skrútenie krídiel). Experimentovanie s
návrhmi lietadiel ich priviedlo k zostrojeniu motorového lietadla. Počas
prvého letu bratia použili vlastnoručne vyrobené vrtule a motor na
mieru vyrobený v ich obchode s bicyklami. Rozpätie krídiel dvojplošníka
bolo 12 metrov, váha 340 kg a 77-kilogramový motor mal výkon 12 konských
síl (9 kW). Orville vtedy ležal na spodnom krídle a nakláňaním zo
strany na stranu lietadlo riadil.
Odvtedy súrodenci podnikli veľa pokusov, jeden sa dokonca skončil
tragicky. Na jeseň v roku 1908 spadlo lietadlo, v ktorom sedel Orville
spolu s nadporučíkom americkej armády Thomasom Selfridgeom, ktorý nehodu
neprežil. Lietadlá postupne vylepšovali až si ich od nich kúpila
americká armáda. Bratia si v roku 1909 založili spoločnosť na výrobu
lietadiel Wright Company so sídlom v New Yorku.
"V prípade patentu Orvilla a Wilbura Wrightovcov možno konštatovať,
že v dejinách letectva išlo o prevratný čin, ktorý posunul jeho vývoj o
značný krok vpred. Oproti svojim predchodcom dokázali títo priekopníci
vývoja letectva to najdôležitejšie – že človek je schopný pilotovať
lietadlo, tzn. podľa svojho rozhodnutia riadiť lietadlo okolo troch osí.
Vďaka Wrightovcom sa položili základy pre rozvoj letectva v
celosvetovom meradle," zdôraznil pre TASR Šumichrast.
Orville, štyri roky po smrti brata, firmu predal. Vybudoval si letecké
laboratórium v západnej časti Daytonu a naďalej propagoval letectvo. Bol
jedným zo zakladajúcich členov Národného poradného výboru pre letectvo
(NACA), predchodcu dnešného Národného úradu pre letectvo a vesmír
(NASA).
V apríli 1930 získal prvú medailu Daniela Guggenheima za veľké úspechy v
letectve. V roku 1936 bol zvolený za člena Národnej akadémie vied USA.
Orville Wright zomrel v Daytone 30. januára 1948.
Patentový spis ´lietajúceho stroja´ bratov Wrightovcov zmizol na viac
ako 36 rokov. Niekoľko jeho strán sa objavilo na výstave v galérii West
Rotunda v Národnom archívnom múzeu v USA pri príležitosti 110. výročia
od získania patentu číslo 821 393.
0